Câți dintre voi cei care citiți acest articol ați mai trăit pe pielea voastră o pandemie?… Mă gândeam eu ca niciunul… Este adevărat ca nimic din universul nostru personal nu mai este la fel. Speram cumva că această criză mondială va scoate în evidență bunătatea și aspectele pozitive ale potențialului uman, dar se pare ca lucrurile nu stau deloc așa.
Turismul în zilele noastre și a face consultanță în turism a devenit un job dificil, epuizant și provocator. Poate că știți, poate că nu, ca job-ul meu de zi cu zi este de consultant în turism. Consultanții în turism sunt aceia care oferă o plus valoare concediului Dvs. prin interacțiune umană, empatizare și mai ales prin identificarea nevoilor și dorințelor chiar și a celor mai pretențioși turiști.
Munca acestor oameni începe o dată cu solicitarea ofertei și se termină doar în momentul în care turistul se întoarce fericit acasă. Un consultant în turism stă la dispoziția turistului atât înainte de începerea concediului și mai ales în timpul desfășurării acestuia când cu promptitudine oferă soluționarea eventualelor probleme întâlnite.
Ce a făcut un consultant în turism pe perioada pandemiei? A fost și agent de turism și psiholog în unele cazuri și recuperator al sumelor de bani achitate în alte cazuri. Turismul, niciodată în istoria sa nu a trăit o astfel de criză, nu ne-am fi putut imagina vreodată ca va veni ziua în care toate avioanele vor sta la sol și zeci de țări își vor închide granițele…dar este realitatea dureroasă pe care am trăit-o cu toții.
Încă de la începutul acestei pandemii consultanții în turism au fost pe metereze ( acolo sunt și acum) încercând mereu să ofere alternative, să reprogrameze și să salveze tot ce se poate salva. Asta a însemnat zile întregi de stat ”on hold” la telefon cu companii aeriene și furnizori sau mii de e-mailuri trimise.
Este ușor din perspectiva unui client/turist să crezi că totul ți se cuvine si că printr-un click se poate rezolva totul, dar realitatea este că în lumea această toți suntem legați de un fir invizibil și absolut toți depindem unii de alții. Mai mult nimeni nu a avut pregătite scenarii în caz de pandemii mondiale sau proceduri de lucru în acest caz. Pentru toți cei aceia care cred ca agențiile de turism sau companiile aeriene se folosesc de sumele achitate pentru zboruri sau servicii turistice anulate din cauza pandemiei doresc să va informez despre faptul că banii sunt într-un continuu ciclu. Asta nu înseamnă că banii nu vor fi recuperați, ci că trebuie să avem răbdare ca toate mecanismele să funcționeze așa cum se întâmpla înainte de pandemie. De asemenea, soluția salvatoare pentru această industrie este oferirea de vouchere valorice în schimbul serviciilor achitate și imposibil de efectuat. Credeți ca o suma de bani restituită vă face mai fericiți sau un concediu mult așteptat și bine meritat atunci când este posibil și în condiții de siguranță medicală?
Credeți că cei care sunt responsabili de îndeplinirea viselor voastre de vacanță vă vor dezamăgi? Eu sunt convinsă că nu! Dar pentru asta va rog ca atunci când discutați cu consultantul Dvs. în turism să o faceți cu calm– ei sunt acolo pentru Dvs. și pentru găsi variantele posibile și chiar daca trebuie să faceți un compromis (dacă anul acesta va imaginați un concediu în Maldive dar se poate călători doar în Grecia ca exemplu să conștientizați că insulele Maldive vă așteaptă cu altă ocazie și nu ”pleacă” nicăieri). Vă rog să realizați că agenții de turism/ consultanții în turism chiar daca în această perioadă au rivalizat cu Superman sunt și ei oameni și că fac tot ce le stă în putință pentru a răspunde prompt și eficient cererilor Dvs. Vă amintesc că o atitudine pozitivă și politicoasă sunt mult mai eficiente decât conversațiile începute cu amenințări și cuvinte jignitoare. Vă mai rog să conștientizați câtă muncă neplătită sau în pierdere desfășoară întreaga industrie turistică în acest moment pentru a putea reporni turismul.
Sfârșitul pandemiei nu va fi când boala va fi eliminată, ci atunci când renunțăm la panică și disperare și învățăm să ne adaptăm și să trăim în contextul actual. Lucrurile încep încet să revină pe un făgaș mai apropiat de normalitate, sau de aceea care va fi normalitatea de acum înainte. Viața noastră va cuprinde mai multe măsuri de protecție împotriva COVID 19 dar certitudinea acum este că vom călătorii din nou. Cu siguranță prima noastră călătorie post pandemie va fi ciudata, dar să privim și partea pozitivă; sunt atâtea variante de măști de protecție disponibile care mai de care mai haioase și inovative încât o să ajungă un trend. Distanțare sociala? Ohh, de când am așteptat să nu stau pe o plaja aglomerată sezlong lângă sezlong sau să savurez un pahar de vin în intimitate la un restaurant! Pașapoarte Covid19? Atâta timp cât vom putea pleca din nou în explorarea lumii de ce nu ar fi o varianta acceptabilă? Până nu de mult aveam nevoie de pașapoarte să călătorim oriunde…
Pe voi ce v-a învâțat COVID-19? Pe mine m-a învâțat să fiu mai tolerantă, să realizez că o situație poate fi văzută mereu din mai multe perspective diferite, că bunătatea este un atribut salvator, că viața aceasta este despre ACUM, că există doar clipa prezentă, că nimic nu durează o eternitate, ci doar cât este necesar! 2020 ne provoacă ca nicicare alt an să facem ce ne spune instinctul, să ne bucurăm sincer de fiecare întâmplare, de fiecare călătorie, de fiecare om pe care îl întâlnim în drumul nostru, să ne reorganizam prioritațile și sa ne evaluăm comportamentul. Anul 2020 este despre conștientizare, responsabilizare și reconectare.